Tip Bayi & Anak-anak, Tip Penyusuan

Perasaan bersalah selepas cerai susu

Biasanya perasaan ibu selepas cerai susu anaknya ada yang rasa lega dan ada yang rasa bersalah. Rasa bersalah biasa terjadi pada ibu yang cerai susu awal. Namun jika mereka tidak pernah merancang untuk menyusu bayi, perasaan ini tidak timbul, rasa lega dapat hentikan. Ada kajian mengatakan 63% menyesal cerai susu pada ketika bayi berusia dua ke tiga bulan dan berharap dapat menyusu lebih lama lagi. Sebanyak 50% menyesal bila cerai susu antara usia bayi empat ke sembilan bulan.

Jika anda cerai susu sebelum anda bersedia atau ingin lakukan, anda akan rasa marah pada diri sendiri. Timbul perasaan bersalah kerana tidak mampu menyusu yang sepatutnya proses semulajadi. Perasaan ini juga timbul jika anak lebih tua dapat menyusu namun anak kemudian terpaksa bercerai susu lebih awal. Mungkin juga kerana salah faham tentang penyusuan menyebabkan anda cerai susu. Ada juga ibu cerai susu untuk kepentingan dan kesenangan diri.

Selepas itu timbul perasaan bersalah pada anak dan kerisauan, anak tidak mendapat apa yang terbaik. Perasaan ini semakin teruk terutama selepas itu anak mula ada masalah kesihatan.

Perasaan sedih juga dialami oleh ibu yang menyusu anak lama dan tiba waktu untuk cerai susu. Terasa kekosongan kerana sudah biasa menyusu. Bagi ibu yang tidak mempunyai perancangan untuk ada anak juga akan timbul perasaan sedih.

Perasaan ini akan hilang mengikut masa. Kebanyakan anak-anak ini tiada masalah daripada segi perasaan. Selepas proses cerai susu, anak ini sudah tidak ingat lagi terutama cerai susu sebelum usia tiga tahun. Cuma kita sebagai ibu bapa akan menilai dan rasa seperti ada masalah pada perasaan anak terutama jika semasa proses itu anak menangis dan mengamuk. Jika selepas tamat, anak tiada menunjukan masalah, anak nampak gembira dan sihat, tiada apa perlu dirisaukan.

Pernahkah anda alami begini? Mungkin boleh berkongsi. Saya lalui semua yang ditulis di atas. Cerai susu terlalu awal dan rasa bersalah. Kemudian anak terakhir bila nak cerai susu, rasa seperti sedih, anak terakhir yang akan saya susui.

Set Bersalin RM265, biasa RM365
Set Bersalin RM265, biasa RM365

 

 

 

 

Sila layari www.nonaku.com untuk pesanan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *