Tip Penyusuan

Bayi kerap menyusu susu ibu

Kenapa bayi kerap menyusu susu ibu 2 kali ganda berbanding bayi lain?

Ada bayi kerap menyusu susu ibu. Jika banding dengan bayi kawan anda yang turut menyusu susu ibu, bayi anda mudah lapar dan kerap perlu menyusu semula.

Setiap bayi itu berbeza. Ada bayi cekap dan menyusu sepenuhnya. Ada bayi cepat penat dan berhenti sebelum kenyang. Ada ibu tidak dapat menyimpan susu dengan cukupnya, jadi perlu kerap memberi susu. Kekerapan ini juga bagus kerana bekalan susu akan sentiasa ada.

Beri ikut keperluannya. Tidak perlu risau perkara ini sekiranya berat bayi bertambah dengan baik dan tiada masalah. Namun sekiranya ada masalah perlu bawa berjumpa doktor.

Anak saya yang kelima kerap menyusu. Berbeza dengan abang dan kakaknya. Pada mulanya terasa agak penat. Terutama pada waktu malam, kerap bangun untuk menyusu. Namun perkembangannya tiada masalah. Bila sudah besar, penat bermain dia pasti mencari susu badan untuk hilangkan dahaga. Kemudian sambung bermain semula. Ini berterusan sehingga dia bercerai susu. Baru dia minum air untuk hilang dahaga. Berbeza dengan anak-anak saya yang lain.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *