Tip Bersalin dan Berpantang

Faktor mempengaruhi proses bersalin

Tiga komponen yang terlibat ketika proses bersalin adalah laluan, bayi dan kuasa untuk mengeluarkannya. Ketiga-tiga ini akan menentukan proses bersalin berjalan lancar atau tidak.

1. Laluan

Kebanyakan pelvis wanita berbentuk bulat dan nipis, memudahkan bayi dilahirkan. Pelvis yang kecil, tidak normal atau ada tumor seperti fibroid akan menghalang laluan ini menyukarkan proses bersalin melalui vaginal.

2. Bayi

Bayi yang terlalu besar atau kedudukan muka dan badan dalam kedudukan tidak sesuai, menyukarkan proses bersalin. Kedudukan muka bayi ketika ini patut dalam posisi menunduk dan rapat ke dada.

3. Kuasa

Ini merujuk kepada kontraksi rahim dan pelembutan pada serviks. Kontraksi yang lemah dan tidak teratur atau serviks yang tidak melembut, melambatkan proses pembesaran bukaan serviks. Ketakutan juga mungkin menjadi punca kontraksi yang tidak teratur ini.

Dalam proses bersalin ini, kontraksi ini dikawal oleh hormon oxytocin yang dilepas ke aliran darah. Untuk mempercepatkan proses ini, tambahan oxytocin diberikan kepada ibu melalui air yang disalurkan ke aliran darah melalui drip. Drip oxytocin ini bertujuan memendekkan lagi tempoh bersalin.

 

Perlukan bengkung, sila klik di sini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *