Tip Kesihatan

Ovarian cysts atau sista rahim

Wanita perlu menjaga rahim mereka. Terdapat beberapa penyakit yang berkaitan dengan rahim seperti ovarian cysts, endometriosis dan fibroid.

Ovarian cysts terbentuk akibat pengumpulan cecair dan dilapisi dinding nipis. Ovarian folikel yang lebih besar dari 2 cm dipanggil ovarian cysts. 95% ovarian cysts adalah bukan jenis kanser. Ovarian cysts ini terjadi kepada semua wanita tidak kira usia. Jika pesakit mempunyai ahli keluarga yang pernah alami kanser ovari perlu jalani pemeriksaan lanjut jika alami cysts yang berlanjutan.

Tanda alami ovarian cysts. Tanda ini mungkin berbeza mengikut individu. Mungkin ada tidak alami ini.

–          Sakit secara mengejut dan terasa menyucuk atau rasa tidak selesa di ari-ari, pelvis, vagina atau peha.

–          Perubahan kekerapan membuang air atau hadapi masalah membuang air besar

–          Period tidak teratur dan perdarahan yang luar biasa atau spotting

–          Perut terasa penuh, berat, membengkak dan berangin

–          Penat

–          Tidak subur

–          Berat badan bertambah

–          Sakit kepala

–          Muntah atau loya

Pemeriksaan melalui ultrasound atau CT scan dilakukan untuk memeriksa ovarian cysts ini. rawatan bergantung kepada saiz dan simpton yang dialami. Doktor akan meminta melakukan pembedahan jika melebihi 5 cm. Ovarian cysts ini adalah penyakit yang akan berulang.

Saya pernah mengalami ovarian cysts 2 kali. Kali pertama tahun 1998 dan saya jalani pembedahan. Kali kedua tahun 2008 sebesar  5 cm x 3cm. Sepatutnya perlu jalani pembedahan juga, namun saya mencuba produk NR. Alhamdulillah cysts kecut dan hilang dalam masa 3 bulan. Tidak perlu jalani pembedahan.

Sebenarnya pemakanan kita turut mempengaruhi pertumbuhan cysts. Banyak makanan yang menggunakan hormon sebagai suntikan terutama pada ayam dan lembu yang menyebabkan masalah cysts ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *