Berita & pengumuman

Selamat menyambut kemerdekaan ke 55

Pagi tadi dengar isu ayah saman anaknya sebab abai tanggungjawab. Nilai moral & agama makin luntur. Lebih teruk sebab anak tu abaikan anak-anaknya yang ditinggalkan dengan ayahnya itu.
Sebelum ni dengar cerita seorang ayah sakit dibiarkan di hospital dan akhirnya diletakkan di pusat jagaan orang tua. Bila dah meninggal anak-anak tak nak uruskan. Datang hanya untuk dptkan surat mati untuk tuntut harta.
Mungkin kerana didikan yang salah. Namun sebagai anak walau apa kesalahan orang tua, jangan lah sehingga jadi anak derhaka. Kita rasa kita tidak perlukan orang kerana kita masih sihat, kuat dan berduit. Tapi bila tak berdaya walau kaya mana, kita perlukan orang untuk bantu, biasanya ahli keluarga kita. Jika kita masih ada ibu ayah beri contoh baik, nanti anak akan ikut cara kita jaga orang tua. Ada anak-anak, berikan kasih sayang. bermain geletek anak pun dah gembirakan anak-anak, bukan belikan pelbagai permainan canggih dan biar anak main sendiri.
Pemandangan biasa pagi Ahad di taman permainan di kawasan rumah saya. Pembantu rumah menolak samada anak-anak kecil atau orang tua atas kereta sorong. Mana pegi ibu ayah anak-anak kecil tu atau anak kepada orang tua tu. Hari Ahad, sibuk bekeje juga ke? Pagi Ahad juga kedengaran deru motor besar tinggalkan rumah, sambil si ayah lambai anak yg ditinggalkan dengan pembantu rumah. Tak nafi kene bekerja tapi berpada-pada le. Dan hari Ahad cuba luangkan masa dengan anak drp bersama dengan kawan-kawan.
Sempena hari kemerdekaan esok, merdekakan lah diri kita dari belenggu terlalu keduniaan. Selamat menyambut kemerdekaan ke 55!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *