Tip Bayi & Anak-anak

Perubahan pemakanan bayi 1 tahun

Beberapa bulan awal, bayi makan dengan banyak, tetapi tiba-tiba hilang selera makannya itu. Tentu kita risau keadaan ini. Ada beberapa sebab kenapa terjadi.

Antara 12 ke 15 bulan, secara semulajadi berat bayi bertambah secara perlahan. Dalam masa 6 bulan akan semakin berkurang. Jika tidak dia akan menjadi terlalu gemuk.

Mungkin juga kerana tumbuh gigi. Terganggu kerana giginya bakal tumbuh. Bayi mungkin tidak mahu makan makanan pejal atau mungkin minum susunya. Boleh cuba berikan finger food semasa sedang menyuapnya makan.

Begitu juga jika biasa dia suka makan sayur, tiba-tiba tak nak. Biarkan sahaja. Jika tidak paksanya, minggu depan atau bulan depan dia akan makan semula. Namun jika terusan paksa, anda akan buat makanan itu musuh dia. Rasa tidak suka sementara akan jadi tidak suka kekal.

Sekitar setahun, mereka semakin memilih dan semakin kurang lapar. Berbeza berbanding semasa 8 bulan, mereka lapar semasa makanan dihidang. Jadi mereka makan tanpa kisah apa di makan.

Bayi mula bosan makan bijirin. Boleh ganti dengan makanan lain seperti roti.

Perlu jangka bayi akan berubah citarasa bulan ke bulan. Peluang akan lebih baik jika kita tak berperang dengannya, anak akan makan diet seimbang dari minggu ke minggu walau hari ke hari dia tak dapat diet seimbang.

Namun jika masalah berterusan perlu dapatkan nasihat doktor.

PROMOSI HUJUNG TAHUN

Sila layari www.mamadamia.com untuk maklumat lanjut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *