Tip Pemakanan

Selamat Berpuasa

Hari ini hari ke-2 berpuasa. Selamat berpuasa! Moga Ramadan kali ini lebih baik dari sebelum-sebelum ini. Dan mendapat rahmat dan berkat dari Allah.

Biasa pertanyaan buat bakal ibu yang mengandung dan ibu yang sedang menyusu badan,terutama mereka yang pertama kali menghadapinya agar bertenaga dan dapat berpuasa. Persediaan perlu untuk menghadapi Ramadan agar dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna. Pastikan amalkan diet pemakanan yang baik ketika berbuka puasa dan bersahur.

Pengalaman saya mengandung atau menyusu badan ketika berpuasa, dengan menjaga diet yang betul, tiada masalah untuk berpuasa. 3 kali mengandung ketika berpuasa, saya tiada masalah berpuasa. Begitu juga menyusu badan. Semua saya mampu menyusu badan penuh tanpa perlu berbuka puasa. Bayi saya, Dafinah sudah mencecah 5 ½ bulan. Alhamdulillah, susu mencukupi untuk bayi saya. Cuma biasanya ketika petang agak kurang sedikit.

Tip yang penting, persediaan dari segi diet pemakanan. Pastikan makanan ketika berbuka dan bersahur mempunyai diet yang seimbang iaitu nasi, ikan/ayam atau daging dan sayur serta buah. Kurma bagus kerana mempunyai pelbagai khasiat. Sunat berbuka dengan kurma bagus untuk ibu hamil dan menyusu badan. Dapat memberi tenaga segera. Minum air seperti jus buah-buahan jadi dapat khasiat dari air dan buah-buahan juga. Lewatkan waktu bersahur.

Saya juga percaya kepada pengambilan pil tambahan. Dapatkan nasihat doktor pil yang sesuai untuk keadaan anda. Pengalaman saya jika ambil pil ini, badan lebih bertenaga.

Alhamdulillah walau ketika hamil, saya dapat juga melakukan solat terawih di rumah. Selagi mampu dan larat buat lah. Tetapi jika terlalu letih jangan pula paksa buat, dah mudaratkan.

Sempena Ramadan ini, kami di Mama N Damia menawarkan promosi dengan belian Set Bersalin NR. PERCUMA 2 helai Barut Bayi Damia. Untuk maklumat lanjut sila layari www.nonaku.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *