Tip Bayi & Anak-anak

Bayi mati tersedak susu

Ummp berita mengejutkan beberapa hari lalu.:( Takziah buat Pn Noor Sarima Ruslan yang kehilangan bayinya yang berusia 3 bulan, sama usia anak saya Dafinah. Pada saya kejadian seperti ini berlaku kerana kelalaian penjaga bayi. Perkara ini takdir Allah, namun ia dapat dielak jika mereka prihatin terhadap pekerjaan mereka, terutama menjaga anak kecil yang terlalu daif untuk menjaga diri sendiri. Telah beberapa kali mendengar kes begini.

Dalam tip yang lalu saya ada sertakan cara untuk sendawakan bayi. Ini penting untuk elak masalah tersedak susu. Biasanya jika saya lihat bayi saya tidak selesa, ,mengeliat atau sedang tersedak, saya pasti angkatnya dengan segera, tinggikan kepalanya dan tepuk dengan lembut di belakangnya sambil berdehem-dehem. Saya perhatikan ada juga ibu-ibu yang tidak mengetahui bahaya jika bayi tersedak dan membiarkannya terus terbaring. Kerana itu penting bagi ibu-ibu untuk mempelajari cara penjagaan bayi ini.

Teringat saya ketika mencari penjaga untuk anak sulung saya. Selang beberapa bulan atau setahun pasti bertukar penjaga kerana saya amat cerewet mengenai penjagaan anak-anak saya. Jika saya dapati anak-anak saya tertekan, menangis-nangis tidak mahu ke nurserinya, saya pasti tukar kerana jelas dia tidak gembira dengan layanan di situ. Kebersihan tidak dijaga, saya akan tukar nurseri juga.

Letak di rumah orang, juga bermasalah. Ketika itu anak saya asma, jadi tidak boleh bau asap rokok akan sakit. Ada juga seorang penjaga meminta izin saya untuk suaminya menjaga anak-anak saya dan dia ingin berniaga. Ummmp, nak suruh orang laki jaga sedangkan anak sendiri pun dia tak jaga. Anak saya nakal, pasti ugut nak ikat kaki anak saya. Saya pun amat tertekan mendengarnya, apatah lagi anak saya yang baru berusia 3 tahun ketika itu. Cari pembantu rumah, dah jadi satu kerja pula saya terpaksa balik buat pemeriksaan mengejut untuk pastikan anak saya selamat kerana keliling rumah saya tiada jiran.

Oleh sebab saya terlalu cerewet, ketika bersalin anak ke-3 saya buat keputusan untuk berhenti kerja. Saya tidak sanggup rasa susah hati memikirkan bagaimana kehidupan anak-anak saya bersama penjaga dan tidak tahu apa yang berlaku padanya. Lagipun saya ingin mendidik anak-anak saya dengan cara saya. Tentu pening anak saya, siang dan malam lain penjaga lain caranya.

Namun ada kala kita telah menjaganya dengan teliti jika perkara begini terjadi, inilah suratan yang telah Allah takdirkan pada kita. Terima dengan redha.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *