Tip Kehamilan / Mengandung

Kontraksi Braxton Hicks

Kadang-kadang dipertengahan mengandung (atau kadang lebih awal), anda dapat rasakan otot-otot rahim menegang untuk selama 30 ke 60 saat. Ini mungkin terjadi beberapa kali dalam sejam, beberapa kali sehari.

Tidak terjadi pada semua orang. Kontraksi yang tidak menyakitkan ini dipanggil kontraksi Baxton Hicks. Ia bukan tanda untuk bersalin.

Tetapi tentu sekali anda tertanya-tanya bagaimana hendak membezakan dengan kontraksi sebenar. Kontraksi sebenar biasanya lebih panjang, tetap, kerap dan sakit. Kontraksi ini juga akan semakin lama semakin meningkat frekuensi, jangka masa dan jumlahnya. Braxton Hicks tidak dijangka and tidak menentu.

Jika kontraksi ini mungkin akan terasa sakit apabila mengandung semakin meningkat. Anda akan berasa kurang selesa. Namun ia tetap tidak teratur, frekuensi dan jangka masanya. Jika rasa kontraksi itu hilang, itu tanda ia bukan kontraksi sebenar.

Jika rasa kurang selesa, berbaringlah. Atau jika anda berbaring dan rasa tidak selesa, cuba bangun dan berjalan.

Namun jika anda mengandung kurang 37 minggu, terdapat pengeluaran darah melalui vagina dan sakit belakang ini tanda bersalin pra matang. Perlu jumpa doktor dengan segera.
Jika berlaku selepas 37 minggu, atau air ketuban telah pecah, mengalami pendarahan atau bayi kurang bergerak, perlu jumpa doktor juga. Mungkin tanda akan bersalin.

Perlukan bengkung bersalin, sila klik sini

1 thought on “Kontraksi Braxton Hicks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *